
Postanowieniem z dnia 11 października 2022 r. (sygn. akt I FSK 2545/21) jeden ze składów orzekających Naczelnego Sądu Administracyjnego zdecydował o przedstawieniu do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów NSA zagadnienia prawnego budzącego poważne wątpliwości związane z problemem stosowania art. 15zzr ustawy covidowej (o czym szerzej pisaliśmy w naszym wcześniejszym artykule).
Dwa ważne pytania do NSA
NSA uznał za konieczne poddanie pod rozstrzygnięcie w formie uchwały dwa węzłowe problemy wynikające z interpretacji art. 15zzr ustawy covidowej.
W pierwszym pytaniu NSA przedstawił następujący problem: czy art. 15zzr ustawy covidowej dotyczy również wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminów przewidzianych przepisami prawa podatkowego.
Druga wątpliwość dotyczy rozwinięcia ewentualnej twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze oraz odnosi się do aspektu systemowego. Parafrazując chodzi o ustalenie, czy art. 15zzr ustawy covidowej, z uwagi na gwarancyjny (ochronny) charakter wskazanych w tym przepisie terminów, należy stosować jedynie na korzyść podatników.
Możliwe scenariusze
O ile odpowiedź na pytanie nr 1 nie budziła do tej pory wątpliwości zdecydowanej większości sądów administracyjnych (co przedstawialiśmy już w poprzednim wpisie), o tyle niezwykle ciekawa może okazać się odpowiedź na pytanie nr 2. W przypadku, gdyby NSA opowiedział się za zastosowaniem przepisu wyłącznie na korzyść podatników, to z jednej strony organy podatkowe nie byłyby uprawnione do badania poprawności rozliczeń podatników w tym przedłużonym okresie, ale z drugiej strony nie dotyczyłoby to terminów na złożenie przez podatnika wniosku o stwierdzenie lub zwrot nadpłaty.
Wątpliwości jest więcej
W ocenie autora pożądane byłoby również udzielenie odpowiedzi na pytanie, tj. czy użyte w art. 15zzr ustawy covidowej odwołanie się do „obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii” powoduje nadanie temu przepisowi mocy wstecznej. Stan zagrożenia epidemicznego wprowadzono bowiem w dniu 14 marca 2020 r., natomiast przepis art. 15zzr ustawy covidowej zaczął obowiązywać w dniu 31 marca 2020 r.. Stanowisko sądów administracyjnych w tym przedmiocie nie jest jednolite. W przypadku, gdy odpowiedź poszerzonego składu NSA na obydwa pytania przedstawione w postanowieniu okaże się twierdząca, odpowiedź na pytanie autora prawdopodobnie nie zostanie udzielona.
O tym, jakie będą skutki ewentualnej uchwały będziemy informować w kolejnych wpisach.
Adam Mazur, Associate w ENODO Advisors.