06.06.2019 Art. 15e ustawy CIT – wiele usług, jeszcze więcej wątpliwości
Zakres zastosowania ograniczeń z art. 15e ustawy CIT jest szeroki. Obejmuje on bowiem m.in. koszty usług doradczych, reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych i ubezpieczeń, ale także „usługi o podobnym charakterze”.
Zawarte w przepisie sformułowanie „usługi o podobnym charakterze” sprawia, że ustalenie listy usług podlegających limitowaniu bywa problematyczne. W praktyce gospodarczej podatnicy nabywają różne usługi posiadające pewne cechy wspólne z usługami wymienionymi w tym przepisie. Organy podatkowe i sądy administracyjne zdążyły się już wypowiedzieć na temat kosztów szeregu usług znajdujących się w tym „szarym” obszarze.
Koszty delegowanych pracowników
Zdarza się, że podatnicy działający w ramach grupy kapitałowej ponoszą koszty wynagrodzeń pracowników innej spółki z grupy, którzy zostali delegowani do wykonywania pracy na ich rzecz. Taka delegacja ma zwykle charakter czasowy. Delegowani pracownicy są często pracownikami tzw. wyższego szczebla – są to np. prezesi, dyrektorzy, menedżerowie – którzy biorą udział w zarządzaniu całym podmiotem lub też jego określoną komórką organizacyjną.
Artykuł 15e ustawy CIT obejmuje swoim zakresem usługi zarządzania i świadczenia o podobnym charakterze. Pytanie brzmi – czy koszty wynagrodzeń delegowanych zarządzających pracowników stanowią zapłatę za takie świadczenia?
Organy podatkowe i sądy administracyjne uważają, że tak. W ich ocenie zakres i charakter czynności wykonywanych przez takich pracowników, jak również ich profil zawodowy, świadczą o tym, że w ramach oddelegowania nabywana jest usługa o charakterze podobnym do usług zarządzania. Nie ma bowiem istotnej jakościowej różnicy pomiędzy nabyciem od podmiotu zewnętrznego usług zarządzania, a wynajmem personelu trudniącego się zarządzaniem. Oznacza to, że ponoszone koszty wynagrodzenia takich pracowników podlegają ograniczeniom z art. 15e ustawy CIT. Jeżeli chodzi o pracowników tzw. niższego szczebla – możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości wypłacanego im wynagrodzenia nie budzi wątpliwości.
Konsekwencją powyższej praktyki jest konieczność udzielenia przez podatników korzystających z delegowanych pracowników odpowiedzi na pytanie: którzy pracownicy są pracownikami zarządzającymi? Granica pomiędzy pracownikiem zarządzającym a pracownikiem tzw. niższego szczebla w wielu przypadkach jest nieostra. Jej przebieg może być uzależniony od przyjętej w danym podmiocie hierarchii odpowiedzialności oraz obowiązujących procedur.
Koszty usług świadczonych przez tzw. centra usług wspólnych
Na rynku występują również podmioty pełniące funkcję tzw. centrum usług wspólnych. Są to podmioty wyspecjalizowane w świadczeniu usług określonego typu dla wielu spółek – np. spółek z danej grupy kapitałowej. Pozwala to podmiotom nabywającym takie „ustandaryzowane” usługi na redukcję kosztów działalności.
Można powziąć wątpliwość, czy nabywane usługi od centrów usług wspólnych nie powinny podlegać limitowaniu na podstawie art. 15e ustawy CIT. Często podatnicy nabywają od takich podmiotów wiele usług o kompleksowym charakterze – np. usługi w zakresie finansów i księgowości czy też zasobów ludzkich. Wydaje się, że większość z tych usług ma charakter techniczny i nie jest podobna do usług wymienionych w art. 15e ustawy CIT.
W odniesieniu do usług świadczonych przez centra usług wspólnych można zaobserwować dość jednolite podejście organów podatkowych. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych przyjmują, że typowe usługi świadczone przez centra usług wspólnych – w szczególności wskazane powyżej usługi w zakresie finansów i księgowości czy też zasobów ludzkich – nie podlegają limitowaniu. W opinii organów podatkowych cel i zakres tych usług jest odmienny od usług wymienionych w tym przepisie. Takie usługi zdaniem fiskusa nie posiadają również cech wspólnych ze świadczeniami z art. 15e ustawy CIT, a zatem nie są to świadczenia do nich podobne.
Praktyka organów podatkowych w zakresie tzw. centrów usług wspólnych zwykle dotyczy szczegółowo opisanego przez podatników stanu faktycznego. Każdy rodzaj usług nabywanych od tzw. centrów usług wspólnych powinien być zatem przedmiotem odrębnej analizy pod kątem ewentualnego zastosowania ograniczeń z art. 15e ustawy CIT. Szczególną uwagę należały zwrócić na usługi, które mają pewne cechy wspólne z usługami zarządzania czy też usługami doradztwa (np. usługi zarządzania płynnością, zarządzania należnościami czy doradztwem biznesowym/podatkowym), a które również mogą być świadczone przez tzw. centra usług wspólnych.
Koszty organizacji szkoleń
Podatnicy mogą również nabywać usługi organizacji szkoleń. Szkolenia te mogą być organizowane np. dla wszystkich lub wybranych pracowników i dotyczyć zróżnicowanej tematyki. Mogą być to szkolenia o charakterze informacyjnym (np. dotyczące zmian w podatkach, które zostały uchwalone w danym roku), jak również szkolenia mające na celu poprawę efektywności działania organizacji (np. dotyczące wdrożenia nowego modelu przepływu informacji wewnątrz firmy).
Usługi szkoleniowe nie zostały wprost wskazane w art. 15e ust. 1 ustawy CIT. Wydaje, że nie są to również usługi podobne do usług wymienionych w tym przepisie. Organy podatkowe uznają jednak, że usługi szkoleniowe nabywane od podmiotów powiązanych należy traktować jako usługi doradcze, jeżeli w ramach szkolenia podmioty powiązane udzielają porad lub wskazują rozwiązania optymalne z punktu widzenia szkolonej spółki. Może to mieć miejsce np. w przypadku wskazanych powyżej szkoleń o charakterze zarządczym/doradczym. Koszty pozostałych rodzajów szkoleń – tj. takich szkoleń, które nie wiążą się z przekazaniem porad – nie będą wchodziły w zakres zastosowania art. 15e ustawy CIT.
Zatem przy nabywaniu usług szkoleniowych konieczna może okazać się analiza charakteru danego szkolenia pod kątem ewentualnego zastosowania art. 15e ustawy CIT – w szczególności w przypadku szkoleń o mieszanym charakterze (zarządczo/informacyjnym).
Istotna analiza konkretnego przypadku
Sądy administracyjne wyrażają pogląd, że przy analizie „podobnego charakteru” usług należy brać pod uwagę elementy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w omawianym przepisie. Nie wystarczy, aby świadczenie miało w nazwie np. „zarządzanie” – musimy bowiem zwracać uwagę na jego cel ekonomiczny. Aby móc ocenić, czy dana usługa podlega limitowaniu na podstawie art. 15e ustawy CIT, konieczne jest ustalenie, jakie czynności są wykonywane w jej ramach.
Usług, których kwalifikacja na gruncie art. 15e ustawy CIT nie jest jasna, jest wiele – przedstawione ich rodzaje to jedynie przykłady. Aby dowiedzieć się więcej o możliwym wpływie tego przepisu na Państwa działalność – serdecznie zapraszamy na szkolenie 18 czerwca 2019 r. w Enodo.
Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: office@enodo.pl.
Jarosław Józefowski, radca prawny, associate w Enodo Advisors
Pozostałe aktualności
Korzystny wpływ działalności w podatkowej grupie kapitałowej na krajowy podatek minimalny
Po wprowadzeniu nowych regulacji do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych[1], które nakładają na wielu podatników obowiązek zapłaty tzw. krajowego podatku minimalnego (uregulowanego w art. 24ca ustawo o CIT), na nowo zwrócono uwagę na korzyści, jakie niesie ze sobą podatkowa grupa kapitałowa (dalej: PGK).
Przełomowy wyrok WSA: koniec z wszczynaniem kontroli podatkowych bez zawiadomienia?
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z kwietnia br. może zakończyć praktykę wszczynania kontroli podatkowych bez wcześniejszego zawiadomienia podatnika.O tym, jakie znaczenie ma dla podatników to rozstrzygnięcie dla Infor.pl pisze Mateusz Muszyński.
Zachęcamy do przeczytania artykułu: link.
Twój kontrahent ma siedzibę w „raju podatkowym”? Możesz podlegać obowiązkom dokumentacyjnym w zakresie cen transferowych.
Uchylenie przepisów w zakresie cen transferowych dotyczących tzw. pośrednich transakcji rajowych może dawać podatnikom złudne poczucie, że ceny transferowe dotyczą jedynie transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi. Należy jednak pamiętać o przepisach dotyczących transakcji realizowanych z „podmiotami rajowymi”[1] – zarówno w kontekście identyfikacji transakcji kontrolowanych, jak i transakcji innych niż transakcje kontrolowane.
Trwają prace nad globalnym podatkiem minimalnym. Co to oznacza dla krajowych i międzynarodowych grup kapitałowych?
Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem ustawy, która wdroży w Polsce Dyrektywę[1] dotyczącą tzw. globalnego podatku minimalnego. Zgodnie z dostępnymi informacjami nowe regulacje będą obowiązywać polskie i międzynarodowe grupy kapitałowe już od 1 stycznia 2025 r. Przepisy mogą jeszcze ulec zmianie, ale nie spodziewamy się, aby te zmiany były bardzo istotne.
Lider i 4 rekomendacje: ENODO Advisors w rankingu firm doradztwa podatkowego
Świętujemy sukces w tegorocznym rankingu firm doradztwa podatkowego Rzeczpospolita! Jesteśmy dumni, że w zespole ENODO Advisors mamy najlepszych specjalistów w Polsce w najważniejszych dziedzinach prawa podatkowego.
Wdrażaj KSeF z ENODO #10. Odbiór faktury w KSeF – na co zwrócić uwagę?
W poprzednim artykule z cyklu: „Wdrażaj KSeF z Enodo” opisaliśmy zagadnienia związane z wystawianiem faktury w KSeF. Dzisiaj spojrzymy na tę kwestię z perspektywy drugiej strony transakcji – nabywcy i analizujemy najważniejsze aspekty związane z odbiorem faktury w KSeF.
Wdrażaj KSeF z ENODO #9. Wystawianie faktury w KSeF – na co zwrócić uwagę?
W poprzednim artykule pisaliśmy o korektach zmniejszających VAT. Dzisiaj przedstawimy najważniejsze kwestie związane z wystawianiem faktur, takie jak data dokumentu, jego wizualizacja oraz wprowadzenie kodu QR weryfikującego e-faktury. Odpowiemy również na pytanie, czy warto uzupełniać wszystkie fakultatywne pola struktury logicznej faktury.
Wdrażaj KSeF z ENODO #5. Ustawa o obowiązkowym KSeF – jakie zmiany weszły już w życie?
Rewolucyjne przepisy ustawy o VAT[1] wprowadzające obowiązkowy KSeF wejdą w życie od 1 lipca 2024 r. Warto jednak zwrócić uwagę, że pewne mniejsze zmiany zaczęły obowiązywać już 1 września 2023. Przyjrzymy się im w ramach tej części naszego cyklu „Wdrażaj KSeF z ENODO”.
Znamy projekt ustawy o KSeF po konsultacjach publicznych!
W środę, 15 marca został opublikowany długo oczekiwany zaktualizowany projekt ustawy o obligatoryjnym KSeF. Ministerstwo Finansów pracowało nad tym aktem prawnym od kilku miesięcy, a w międzyczasie pojawiały się zapowiedzi zmian, o których pisaliśmy tutaj: LINK. Dzisiaj już wiemy, które z nich znalazły się w najnowszej wersji projektu.
Korekta cen transferowych nie zawsze poza VAT (cz. 2)
W poprzednim artykule sygnalizowaliśmy niejednolite stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych na gruncie VAT, wynikających z płatności wyrównawczych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostosowujących poziom rentowności do poziomu rynkowego. Źródłem problemu są niejasne przesłanki opodatkowania takich płatności. Dzisiaj przedstawiamy kolejne rozstrzygnięcie dotyczące korekty dochodowości – odmienne jednak od tego, które opisywaliśmy tydzień temu.
KSeF 2024: Korzyści i wyzwania płynące z wdrożenia systemu
Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanowi przełomową zmianę w zakresie wystawiania faktur sprzedażowych i odbierania faktur zakupowych w postaci ustrukturyzowanej. Od 1 stycznia 2022 r. funkcjonuje on jako opcja fakultatywna, ale prawdopodobnie już od 1 stycznia 2024 r. zostanie wprowadzony obowiązkowo dla prawie wszystkich podatników (bez względu na wielkość). O projekcie ustawy w tym zakresie pisaliśmy tutaj, tutaj i tutaj. Dzisiaj wskażemy plusy i minusy planowanych zmian.
KSeF 2024: czas na analizę merytoryczną schemy nowej faktury!
1 grudnia 2022 r. został opublikowany projekt ustawy wprowadzającej obligatoryjny Krajowy System e-Faktur (KSeF) z dniem 1 stycznia 2024 r. (o publikacji projektu ustawy pisaliśmy już tutaj i tutaj). Od 1 stycznia 2022 r. KSeF funkcjonuje już jako opcja fakultatywna, umożliwiająca podatnikom testowanie nowego rozwiązania. Nowa formuła z jednej strony polega na łączeniu się z centralną bazą MF za pomocą interfejsowego oprogramowania, co w praktyce będzie wiązało się z koniecznością integracji używanego systemu księgowego z KSeF. Z drugiej zaś strony wprowadzony zostaje nowy format faktury (ustrukturyzowanej).
KSeF 2024: czas na opracowanie procesów poprzedzających integrację oprogramowania księgowego!
Od kilku lat mamy do czynienia z realizowanym przez resort finansów procesem digitalizacji rozliczeń podatkowych. Po wprowadzeniu JPK kolejnym krokiem jest Krajowy System e-Faktur (KSeF) umożliwiający kontrolowanie przepływu faktur wśród podatników. Podobnie jak w przypadku JPK, Ministerstwo Finansów przewidziało kilka etapów wdrażania nowego rozwiązania. Od 1 stycznia 2022 r. KSeF funkcjonuje jako opcja fakultatywna, a prawdopodobnie od 1 stycznia 2024 r. zostanie wdrożony w wersji obligatoryjnej (o projekcie ustawy w tym zakresie pisaliśmy tutaj).
KSeF 2024: uwaga na sankcje!
Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego został opublikowany projekt ustawy dotyczący obligatoryjnego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których szczegółowo omówimy kwestie wynikające z projektu. Na ten moment chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na sankcje związane z niewdrożeniem lub nieprawidłowym korzystaniem z KSeF przez podatników VAT.
Wsparcie podatkowe dla Hardis Group
ENODO w składzie: Izabela Ścierska-Kulma, Hubert Cichoń, Jarosław Józefowski i Justyna Kowalik wspólnie z Doktór Jerszyński Pietras Adwokaci i Radcowie Prawni Spółka Partnerska wspierał HARDIS GROUP w zakresie due diligence oraz przy strukturyzowaniu i innych kwestiach towarzyszących transakcji nabycia Cloudity Sp. z o.o.
MF uwzględniło nasze postulaty w Objaśnieniach podatkowych dotyczących grup VAT
Ministerstwo Finansów opublikowało długo oczekiwane Objaśnienia podatkowe w zakresie grup VAT. Projekt tego dokumentu nie rozwiązywał ówczesnych problemów, a na dodatek przyniósł kolejne wątpliwości (częściowo pisaliśmy o nich tutaj). Wydanie finalnej wersji Objaśnień zostało poprzedzone konsultacjami podatkowymi, w których wzięliśmy udział. Z satysfakcją informujemy, że wiele ze zgłoszonych przez nas w tej procedurze uwag zostało uwzględnionych. W artykule omawiamy najważniejsze z nich.
Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT
Jak sygnalizowaliśmy w naszym poprzednim artykule [link], stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych wynikających z przepływów finansowych pomiędzy konsorcjantami, w związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, jest niejednolite. Dzisiaj przestawiamy rozstrzygnięcie odmienne od tego, które opisywaliśmy tydzień temu, mimo że podjęte na gruncie zbliżonych okoliczności faktycznych.
Czy uchwała NSA rozwiąże problemy interpretacyjne dotyczące stosowania przepisów zawieszających terminy przewidziane w art. 15zzr ustawy covidowej?
W jednym z niedawnych wpisów na naszym blogu poruszaliśmy kwestię możliwego zawieszenia biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych wskutek zastosowania art. 15zzr ustawy covidowej. Okazuje się, że to zagadnienie może doczekać się rozstrzygnięcia na poziomie poszerzonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ruszamy z wakacyjną kampanią mailingową: „Prace budowlane w krajach UE - wszystko o podatkach (i nie tylko)”
Serdecznie zapraszamy do zapisów na bezpłatny cykl e-biuletynów poświęconych prawno-podatkowym aspektom prac budowlanych w innych krajach Unii Europejskiej.
Związek usługi budowlanej z nieruchomością a miejsce opodatkowania VAT
W naszym ostatnim artykule zasygnalizowaliśmy trudności związane z ustaleniem miejsca świadczenia usług. Dzisiaj przedstawiamy praktyczne wskazówki pomocne w ustaleniu związku usługi z nieruchomością, a w konsekwencji miejsca opodatkowania VAT.
Nowa specjalizacja w Enodo Advisors - poszerzamy naszą praktykę o sprawy z zakresu prawa akcyzowego
Rozwijamy naszą praktykę o sprawy z zakresu akcyzy, ceł, opłat produktowych oraz regulacji powiązanych z wyrobami akcyzowymi, w tym m.in. prawa energetycznego, monitorowania przewozu (SENT), zapasów paliw, obrotu alkoholem i napojami alkoholowymi!
TSUE: korzystna interpretacja pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb VAT
Wydane kilka dni temu orzeczenie TSUE[1] może być bardzo ważne dla praktyki podatkowej w zakresie VAT w Polsce. Dotyczyło ono bowiem wysoce spornej kwestii: jak należy właściwie interpretować dla potrzeb VAT pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Ruszamy z kampanią mailingową: „WHT 2022 w 8 tygodni!”
Serdecznie zapraszamy do zapisów na bezpłatny cykl newsletterów poświęconych podatkowi u źródła (WHT).
Ulepszania Polskiego Ładu ciąg dalszy. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o PIT
Uchwalona 27 stycznia br. nowelizacja[1] przewiduje m.in. wdrożenie mechanizmu zaniechania poboru zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych znanego już z budzącego wiele kontrowersji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. Czy ustawa ostatecznie zniweluje wątpliwości powstające u płatników rozliczających wynagrodzenia swoich pracowników?
Interpretacja ogólna MF: zwolnienie jest, ale nie wiadomo kto może z niego skorzystać
Minister Finansów potwierdził[1], że przewidziane w ustawie o CIT zwolnienie z opodatkowania dywidendy otrzymywanej przez spółki (tzw. parent-subsidiary) może być stosowane także do dywidend wypłacanych przez spółki jawne i komandytowe. Niestety nadal pozostają wątpliwości co do tego, w jaki sposób ustalić grono podatników uprawnionych do zwolnienia.
Onkoodpowiedzialni: listopad pod znakiem problemów zdrowotnych mężczyzn
Kolejna odsłona akcji #ONKOODPOWIEDZIALNI, którą dumnie wspieramy jako partnerzy tego przedsięwzięcia, poświęcona jest profilaktyce, diagnostyce i leczeniu raka gruczołu krokowego i raka jąder.
Ceny transferowe a COVID-19: co dalej z APA?
W poprzednim artykule przedstawiliśmy Rekomendacje FCT w zakresie alokacji strat oraz kosztów nadzwyczajnych, a także traktowania wsparcia antykryzysowego. Kolejnym istotnym tematem, z którym muszą zmierzyć się polscy podatnicy, jest kwestia aktualności uprzednich porozumień cenowych (APA) w czasach pandemii COVID-19. W niniejszym artykule przedstawiamy główne wnioski dotyczące tego tematu wynikające z prac Forum Cen Transferowych, działającego przy Ministerstwie Finansów.
Kolejne zmiany w przepisach o cenach transferowych – projekt ustawy w Sejmie!
Polski Ład to wciąż gorący temat, również w obszarze cen transferowych! Ostatnio w dwóch artykułach na naszej stronie internetowej opisywaliśmy pozytywne i negatywne dla polskich podatników propozycje zmian w przepisach dotyczących cen transferowych. Artykuły te były oparte o projekt zmian w przepisach o cenach transferowych, który trafiły do prekonsultacji. Dzisiaj wiemy już jak wygląd projekt przepisów, który trafił do Sejmu.
Webinarium: VAT a kary umowne i odszkodowania w branży budowlanej
Serdecznie zapraszamy na bezpłatne szkolenie poświęcone tematyce opodatkowania VAT-em kar umownych i odszkodowań w branży budowlanej. Z naszych obserwacji wynika, że zagadnienie to budzi wiele wątpliwości i praktycznych problemów, dlatego w trakcie spotkania omówimy nie tylko aspekty prawne, ale przede wszystkim skoncentrujemy się praktycznych przypadkach.
Komu opłaca się pozostanie w spółce komandytowej – cz. 2
Objęcie spółki komandytowej opodatkowaniem CIT spowodowało ożywiony ruch na rynku restrukturyzacji spółek komandytowych (o zmianach pisaliśmy w I cz. artykułu). Wielu wspólników z obawy przed podwójnym opodatkowaniem zysków wypracowanych przez spółkę, stara się zrestrukturyzować swoją działalność. Są jednak i tacy, dla których optymalnym rozwiązaniem może okazać się kontynuacja działalności w dotychczasowej formie.
Webinarium: STRATEGIA PODATKOWA 2021. Jak się przygotować?
Serdecznie zapraszamy na webinarium poświęcone sporządzaniu i publikowaniu informacji o realizowanej strategii podatkowej. Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia br. nałożyły na dużych podatników obowiązek raportowania, i to już za ubiegły, tj. 2020 rok.
Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.
W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.
Mniej luk i niejasności w mechanizmie split payment w projekcie SLIM VAT
28 października do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe[1] (znany jako SLIM VAT), który zawiera rozwiązania doprecyzowujące i uzupełniające mechanizm podzielonej płatności (MPP).
Konfiskata prewencyjna: udowodnij własną „niewinność”
Jak wynika z pierwszej części artykułu o konfiskacie prewencyjnej, planowane rozwiązanie z jednej strony wpisuje się w pewien trend zmian w przepisach karnych i karno-skarbowych, stanowiąc niejako domknięcie systemu konfiskaty. Z drugiej strony, ten nowy instrument mający przeciwdziałać ukrywaniu majątku pochodzącego z przestępstwa, może zawierać rozwiązania, które będą trudne do pogodzenia z podstawowymi zasadami praworządności oraz standardami ochrony podstawowych praw i wolności konstytucyjnych jednostki.
SLIM VAT: nowe zasady ujmowania faktur korygujących
Jednym z rozwiązań upraszczających rozliczenia VAT w projekcie SLIM VAT[1] jest zmiana zasad ujmowania faktur korygujących zmniejszających oraz wprowadzenie do ustawy zasad ujmowania korekt zwiększających.
Uprzednie porozumienia cenowe (APA) – najnowsze statystyki
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno statystyki dotyczące procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych – APA.