

24.03.2021 E-faktury - co w projekcie ustawy?
Z początkiem lutego został opublikowany projekt nowelizacji ustawy o VAT (dalej: „Projekt”) wprowadzający faktury ustrukturyzowane, czyli e-faktury. Nowe regulacje miałyby obowiązywać od 1 października 2021 r., jednak wystawianie e-faktur początkowo będzie fakultatywne, tj. ciągle będzie można sporządzać i przesyłać faktury tak jak do tej pory. Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że elektroniczne faktury będą miały charakter obligatoryjny od 2023 r.

W tym artykule omawiamy zasady wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych w oparciu o projekt i uzasadnienie nowych przepisów.
Zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych
Zgodnie z Projektem e-faktury będą wystawiane i odbierane za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: „KSeF”), wg wzoru udostępnionego przez Ministra Finansów.
Z kolei, aby można było wystawić e-fakturę, konieczne będzie złożenie do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienia (również wg wzoru udostępnionego przez Ministra Finansów) o podmiotach uprawnionych do dostępu do KSeF (z wyjątkiem osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą - one „domyślnie” będą uznawane za uprawione). Wspomnianym podmiotem uprawnionym nie będzie musiał koniecznie być pracownik podatnika, może to być także np. biuro rachunkowe.
Zgodnie z Projektem, oprócz ww. zawiadomienia, konieczne będzie również uwierzytelnienie w systemie podatnika, a także każdego upoważnionego podmiotu. Będzie do tego wykorzystywany kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis zaufany, a także będą weryfikowane przez system posiadane przez takie podmioty uprawnienia.
W świetle Projektu istnieje możliwość łącznego udzielenia uprawnienia do wystawiania i przeglądania e-faktur, jednak została przewidziana także możliwość nadania uprawnienia przez podatnika tylko do ich przeglądania.
Wystawianie elektronicznych faktur ma wyglądać następująco:
- Faktury będą wysyłane przez oprogramowanie interfejsowe (którego adres zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej).
- System informuje o dacie i czasie wystawienia e-faktury oraz jej numerze identyfikującym przydzielonym przez ten system, jeśli jest ona wystawiona poprawnie (tj. zgodnie ze wspomnianym już wzorem e-faktury). Nadany numer przez ten system jest przypisywany na potrzeby tego systemu i nie jest właściwym numerem faktury.
- System może także odrzucić e-fakturę, jeśli nie jest ona zgodna z ww. wzorem faktury.
- E-Fakturę uznaje się za wystawioną i otrzymaną w dniu przydzielenia przez KSeF numeru identyfikującego tę fakturę w tym systemie.
Ponadto, zgodnie z Projektem:
- Do E-faktur nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące duplikatów faktur, ponieważ nie będzie można ich zgubić lub zniszczyć.
- Faktura korygująca będzie mogła zostać wystawiona w formie e-faktury jak i dotychczasowej formie (wtedy jednak konieczne będzie uzyskanie dodatkowej dokumentacji).
Zasady otrzymywania faktur ustrukturyzowanych
Aby był możliwy odbiór e-faktur, konieczne będzie zaakceptowanie możliwości ich wysyłania przez kontrahenta, np. poprzez zaakceptowanie stosownego komunikatu w aplikacji e-Mikrofirma lub samego poboru faktur z systemu przez API (zbiór reguł ściśle opisujących, w jaki sposób programy lub podprogramy komunikują się ze sobą). W tym celu ustawodawca wprowadzi do ustawy o VAT analogiczny przepis do obecnego art. 106n ust. 1 ustawy o VAT dot. faktur elektronicznych i wymagającego zgody na ich stosowanie. W związku z tym, zgodnie z brzmieniem nowego przepisu, najprawdopodobniej wystarczające będzie udzielenie jednorazowej zgody na otrzymywanie e-faktur od danego kontrahenta, bez konieczności oddzielnej akceptacji każdej faktury.
W Projekcie przewidziano także możliwość dostępu do pojedynczej e-faktury, bez konieczności uwierzytelniania się w systemie, po wskazaniu m.in. unikalnych cech identyfikujących fakturę. Również konsumentom umożliwiono dostęp do e-faktur bez konieczności uwierzytelniania się.
Bartłomiej Sarna, Associate w Enodo Advisors. Posiada kilkuletnie doświadczenie w zakresie doradztwa podatkowego/specjalizuje się w podatku od towarów i usług.
Pozostałe aktualności
Webinarium: STRATEGIA PODATKOWA 2021. Jak się przygotować?
Serdecznie zapraszamy na webinarium poświęcone sporządzaniu i publikowaniu informacji o realizowanej strategii podatkowej. Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia br. nałożyły na dużych podatników obowiązek raportowania, i to już za ubiegły, tj. 2020 rok.

Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.
W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.

Mniej luk i niejasności w mechanizmie split payment w projekcie SLIM VAT
28 października do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe[1] (znany jako SLIM VAT), który zawiera rozwiązania doprecyzowujące i uzupełniające mechanizm podzielonej płatności (MPP).

Konfiskata prewencyjna: udowodnij własną „niewinność”
Jak wynika z pierwszej części artykułu o konfiskacie prewencyjnej, planowane rozwiązanie z jednej strony wpisuje się w pewien trend zmian w przepisach karnych i karno-skarbowych, stanowiąc niejako domknięcie systemu konfiskaty. Z drugiej strony, ten nowy instrument mający przeciwdziałać ukrywaniu majątku pochodzącego z przestępstwa, może zawierać rozwiązania, które będą trudne do pogodzenia z podstawowymi zasadami praworządności oraz standardami ochrony podstawowych praw i wolności konstytucyjnych jednostki.

SLIM VAT: nowe zasady ujmowania faktur korygujących
Jednym z rozwiązań upraszczających rozliczenia VAT w projekcie SLIM VAT[1] jest zmiana zasad ujmowania faktur korygujących zmniejszających oraz wprowadzenie do ustawy zasad ujmowania korekt zwiększających.

Uprzednie porozumienia cenowe (APA) – najnowsze statystyki
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno statystyki dotyczące procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych – APA.
