

05.05.2020 Gminy z tarczą czy na tarczy?
Gminy stopniowo dołączają do grona podmiotów wspierających przedsiębiorców dotkniętych konsekwencjami ekonomicznymi COVID-19. Ustawa antykryzysowa w ramach pomocy publicznej umożliwia samorządom wprowadzenie ulg poprzez zwolnienia z płatności lub przedłużenie terminu płatności rat podatku od nieruchomości. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że proponowane uchwały rad gmin mogą się od siebie dość istotnie różnić – warunkami skorzystania z ulg czy wymogami formalnymi.

Przykładowo:
- we Wrocławiu zdecydowano o zwolnieniu z podatku za miesiące, w których obowiązał stan zagrożenia epidemicznego, stan epidemii lub stan nadzwyczajny, oraz za miesiąc następujący po ich odwołaniu, nie dłużej niż do końca 2020 r. (zainteresowani podatnicy mają 14 dni od terminów płatności ma złożenie nowych formularzy);
- w Warszawie zaproponowano automatyczne odroczenie o 90 dni terminów płatności rat podatku od nieruchomości (płatnych w kwietniu, maju i czerwcu) dla przedsiębiorców i organizacji pozarządowych, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z pandemią. Niestety część gmin nadal jeszcze pracuje nad implementacją zapisów „tarczowych”.
Chcąc skorzystać z tej ulgi, należy śledzić przyjęte rozwiązania pod kątem wymogów formalnoprawnych w poszczególnych gminach/miastach.
Mamy nadzieję, że przyjmowane uchwały będą wprowadzać rozwiązania, które przede wszystkim w prosty sposób pomogą przedsiębiorcom, a zakres i sposób implementacji nie będą budzić wątpliwości zarówno prawnych, jak i praktycznych. W praktyce przekonamy się wkrótce, czy tarcza antykryzysowa działa skutecznie na poziomie lokalnym.
Pozostałe aktualności
Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.
W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.

Mniej luk i niejasności w mechanizmie split payment w projekcie SLIM VAT
28 października do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe[1] (znany jako SLIM VAT), który zawiera rozwiązania doprecyzowujące i uzupełniające mechanizm podzielonej płatności (MPP).

Konfiskata prewencyjna: udowodnij własną „niewinność”
Jak wynika z pierwszej części artykułu o konfiskacie prewencyjnej, planowane rozwiązanie z jednej strony wpisuje się w pewien trend zmian w przepisach karnych i karno-skarbowych, stanowiąc niejako domknięcie systemu konfiskaty. Z drugiej strony, ten nowy instrument mający przeciwdziałać ukrywaniu majątku pochodzącego z przestępstwa, może zawierać rozwiązania, które będą trudne do pogodzenia z podstawowymi zasadami praworządności oraz standardami ochrony podstawowych praw i wolności konstytucyjnych jednostki.

SLIM VAT: nowe zasady ujmowania faktur korygujących
Jednym z rozwiązań upraszczających rozliczenia VAT w projekcie SLIM VAT[1] jest zmiana zasad ujmowania faktur korygujących zmniejszających oraz wprowadzenie do ustawy zasad ujmowania korekt zwiększających.

Uprzednie porozumienia cenowe (APA) – najnowsze statystyki
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno statystyki dotyczące procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych – APA.
