Ważne zmiany w składaniu informacji TPR

  1. Informację TPR za 2022 rok należy składać do naczelnika urzędu skarbowego, a nie jak w przypadku poprzednich okresów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej[1].
  2. Od 1 stycznia 2022 r. Informacja TPR zawiera oświadczenie podmiotu o tym, że lokalna dokumentacja cen transferowych została sporządzona zgodnie ze stanem rzeczywistym, a ceny transferowe stosowane w transakcji objętej tą dokumentacją są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (dalej: Oświadczenie TP).
  3. Oświadczenie TP było dotychczas podpisywane i składane osobno. Z tego względu formularz TPR-C (TPR-P) w wariancie 4 nie zawiera Oświadczenia TP. Z kolei formularz TPR-C w wariancie 5, nad którym w dalszym ciągu trwają prace w Ministerstwie Finansów, będzie zawierać w swojej treści również Oświadczenie TP.

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie składania Informacji TPR za 2022 rok

13 lipca 2023 roku Ministerstwo Finansów opublikowało komunikat dotyczący sposobu złożenia Oświadczenia TP w Informacji TPR. Poinformowano w nim, że do momentu publikacji nowych wersji formularzy TPR obowiązującym wzorem za 2022 rok jest formularz TPR-C (TPR-P) w wariancie 4. Jednakże formularz ten nie zawiera w strukturze dokumentu odrębnej części dotyczącej Oświadczenia TP.

Z tego względu podmioty zobowiązane do złożenia Informacji TPR za 2022 rok mogą zamieścić odpowiednią treść Oświadczenia TP w Sekcji F formularza – Dodatkowe informacje. Istotne jest jednak, że z tego rozwiązania można skorzystać tylko do momentu opublikowania nowego wzoru dokumentu elektronicznego Informacji TPR-C (TPR-P) w wariancie 5.

Jak skutecznie złożyć Informację TPR za 2022?

Jeśli podatnik jest zobowiązany do złożenia Informacji TPR za 2022 rok ze względu na upływający termin, zaś formularz TPR w wariancie 5 nie został jeszcze opublikowany przez Ministerstwo Finansów, należy złożyć formularz TPR-C (TPR-P) w wariancie 4 wraz z uwzględnioną treścią Oświadczenia TP w sekcji F, a formularz powinien zostać złożony wg obowiązujących przepisów.

Kto podpisuje Informację TPR za 2022?

Zgodnie z art. 11t pkt. 5 UPDOP Informacja TPR jest podpisywana przez:

  1. osobę fizyczną – w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,
  2. osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale – w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. kierownika jednostki (tj. członka zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy – członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę), a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wyznaczoną osobę wchodzącą w skład tego organu.

Co istotne, przepisy nie przewidują możliwości podpisania Informacji TPR przez pełnomocnika, z wyjątkiem pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem. Oznacza to, że pomimo korzystania z dotychczasowego formularza TPR w wariancie 4, musi być on złożony przez członka zarządu. Nie ma natomiast możliwości, aby tak jak miało to miejsce do tej pory, formularz TPR złożyła osoba z pełnomocnictwem do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych – UPL-1.

Zgodnie z uzyskanymi informacjami, pomimo późnego terminu publikacji formularzy TPR-C i TPR-P w wariancie 5, Ministerstwo Finansów nie planuje przesunięcia terminów na ich złożenie.

[1] Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 29 sierpnia 2022 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z 29 sierpnia 2022 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wioletta Szkudlarek, adwokat, Senior Associate w ENODO Advisors

Jagoda Bator, Senior Analyst w ENODO Advisors