
Zmiana, o której mowa, obejmuje przepisy kodeksu karnego skarbowego. Według Ministerstwa Finansów propozycja ta ma być konsekwencją likwidacji oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych.
Obecnie obowiązujące przepisy
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami KKS, kara grzywny do 720 stawek dziennych przewidziana jest dla osób odpowiedzialnych w ramach danego podmiotu za złożenie oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, które wbrew takiemu obowiązkowi nie złożyły takiego oświadczenia w ogóle, złożyły go po terminie albo poświadczyły w nim informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym.
Propozycja zmian przepisów
Natomiast zmiana, jaką proponuje Ministerstwo w ramach Nowego Ładu, może wydawać się niewielka, jednak ma istotne znaczenie w kwestii odpowiedzialności osobistej członków zarządu.
Nowy Ład może nam przynieść następujące zmiany w karach związanych z lokalną dokumentacją cen transferowych:
- do 720 stawek dziennych – jeżeli podmiot nie sporządził lokalnej dokumentacji cen transferowych;
- do 720 stawek dziennych – jeżeli podmiot sporządził lokalną dokumentację cen transferowych niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
- do 720 stawek dziennych – jeżeli podmiot nie dołącza do lokalnej dokumentacji cen transferowych grupowej dokumentacji cen transferowych (tzw. master file);
- do 240 stawek dziennych – jeżeli podmiot sporządził lokalną dokumentację cen transferowych po terminie.
Hipotetyczne kary, jakie mogłyby obowiązywać po wprowadzeniu proponowanych zmian, mogą sięgać wielu milionów złotych.
Nieoczywiste konsekwencje nowych propozycji
Zmiana przepisów KKS jest z jednej strony oczywista ze względu na zaproponowaną likwidację oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji, jednak kierunek modyfikacji przepisów KKS jest niepokojący. Jeżeli zostaną one wprowadzone w niezmienionym kształcie, będzie to powodować istotne ryzyko po stronie polskich podatników, nie tylko w zakresie „standardowych transakcji”, ale również ryzyko dla podmiotów niepowiązanych, które zawierają transakcje rajowe bezpośrednie lub pośrednie.
Dla przypomnienia, od 1 stycznia 2021 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące transakcji dokonywanych z rajami podatkowymi, które dotyczą zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych. Ponadto nowe przepisy obejmują również transakcje pośrednie z rajami podatkowymi czyli transakcje, w których polski podatnik dokonuje z jakimkolwiek kontrahentem o wartości przekraczającej 500 tys. zł, a ten kontrahent dokonuje jakichkolwiek rozliczeń z podmiotem z raju podatkowego. Więcej o nowych przepisach pisaliśmy w poprzednich artykułach.
Sytuacja może być o tyle trudna, że polski podatnik może nie wiedzieć, że jego kontrahent dokonał jakiegokolwiek rozliczenia z podmiotem z raju podatkowego, a tym samym, że ma on obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji zawartej z tym kontrahentem. Jednak zmiany w zakresie KKS spowodują, że osoby odpowiedzialne za sporządzanie dokumentacji cen transferowych mogą zostać obciążone wspomnianymi powyżej karami.
Oczywiście należy podkreślić, że opisane w niniejszym artykule zmiany to dopiero propozycje Ministerstwa Finansów, jednak pokazują one całokształt podejścia polskiego ustawodawcy do rozliczeń dokonywanych pomiędzy podmiotami powiązanymi i niepowiązanymi. Co ciekawe, Ministerstwo Finansów dało obywatelom jedynie cztery dni na zapoznanie się z planowanymi zmianami i odniesienie się do nich. Termin na zgłaszanie uwag minął 2 lipca, zatem nie pozostało nic innego, niż oczekiwanie na kolejne etapy prac legislacyjnych… Tylko czy Ministerstwo weźmie pod uwagę krytykę planowanych przepisów? O tym zapewne przekonamy się już wkrótce!
Marta Pabjańska, Senior Analyst w Enodo Advisors