14.04.2022 TSUE: korzystna interpretacja pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb VAT
Wydane kilka dni temu orzeczenie TSUE[1] może być bardzo ważne dla praktyki podatkowej w zakresie VAT w Polsce. Dotyczyło ono bowiem wysoce spornej kwestii: jak należy właściwie interpretować dla potrzeb VAT pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Zagadnienie to było już przedmiotem zapytań do TSUE z Polski (sprawy C-605/12 Welmory, C-547/18 Dong Yang Electronics). Patrząc tylko na ilość spraw przed TSUE można by powiedzieć, że jest to najbardziej kontrowersyjne zagadnienie VAT w Polsce w ostatnich latach. Tym bardziej zatem, kiedy już przeszła pierwsza fala komentarzy na gorąco nad najnowszym orzeczeniem w sprawie rumuńskiej, warto się nad nim pochylić i przeanalizować skutki dla praktyki polskiej.
Uniwersalny wymiar wyroku
Pierwsze spostrzeżenie to, że chociaż w tezie analizowanego wyroku TSUE wymienione zostały usługi marketingowe, regulacyjne, reklamowe i reprezentacji (bo takie usługi były przedmiotem postępowania w tej akurat sprawie), to moim zdaniem nie ma przeszkód aby wywodom TSUE w całości (albo prawie w całości) nadać bardziej uniwersalne znaczenie i brać je pod uwagę również w przypadkach świadczenia wielu innych usług.
Utrwalenie dotychczasowej linii orzeczniczej TSUE
Druga uwaga dotyczy już samej szczegółowej treści uzasadnienia do orzeczenia w sprawie C-333/20. Uważam, że w znacznym stopniu nie wnosi ono istotnych treści do dotychczasowego rozumienia pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności. Dzieje się tak po części dlatego, że TSUE powtarza sporo wątków pojawiających się już we wcześniejszych wyrokach na ten temat (w tym często odwołuje się do polskich wyroków wymienionych powyżej) i nie poszerza ich w jakiś zasadniczy, przełomowy sposób. Po części zaś ten brak „przełomowych” twierdzeń jest efektem praktyki TSUE polegającej na pozostawianiu różnych kwestii do rozstrzygnięcia przez sąd krajowy, który wniósł sprawę – również w tym orzeczeniu nie brakuje takich odesłań. Jakkolwiek jest to zrozumiałe ze względu na rolę jaką pełni TSUE, nie sposób się oprzeć wrażeniu, że czasem pozwala to nie stawiać kropki nad „i” tam, gdzie z jakiegokolwiek powodu sędziowie nie chcą tego robić.
Jak orzeczenie TSUE wpłynie na podejście polskich sądów i organów skarbowych?
Po trzecie wreszcie – i jest to kwestia moim zdaniem najważniejsza – analizowane orzeczenie podejmuje jeden bardzo ważny wątek, którego sposób ujęcia przez TSUE może radykalnie zmienić polską praktykę w zakresie rozpoznawania przypadków kiedy powstaje stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Mówiąc wprost, jeśli uwagi TSUE (które przedstawię za chwilę) zostaną odpowiednio recypowane przez polskie sądy oraz organy skarbowe, może się okazać, że w znacznej części przypadków, w których do tej pory uważano, że powstaje stałe miejsce prowadzenia działalności, w rzeczywistości nie należało się dopatrywać jego powstania.
Aby zrozumieć o co chodzi, musimy się nieco zagłębić w szczegóły sprawy rozpoznawanej przez TSUE. Dotyczyła ona spółki rumuńskiej, która w sposób stały świadczyła usługi (jak wspomniałem powyżej, moim zdaniem dla naszych rozważań nie jest zbyt istotne jakiego dokładnie rodzaju były to usługi) dla spółki niemieckiej należącej do tej samej grupy kapitałowej. Do usług tych spółka rumuńska nie doliczała VAT, uznając że jako usługi świadczone na rzecz podmiotu mającego siedzibę poza krajem, nie podlegają one VAT w Rumunii. Spółka niemiecka była dla spółki rumuńskiej jedynym klientem, co jak łatwo się domyślić, powodowało rodzaj zależności tej ostatniej od podmiotu z grupy. Rumuńskie organy podatkowe uznały, że personel i zaplecze techniczne tej spółki, które są niejako „do dyspozycji” spółki niemieckiej w istocie tworzą w Rumunii stałej miejsce prowadzenia działalności przez spółkę niemiecką. Zatem kiedy spółka rumuńska świadczy usługi, to świadczy je na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności, które powstało w Rumunii dla spółki niemieckiej (poprzez to jak została ułożona współpraca tych dwóch spółek), a w konsekwencji do usług powinien być doliczany rumuński VAT.
W tym miejscu docieramy do sedna sprawy, czyli jej znaczenia dla polskiej praktyki: otóż nasze krajowe sprawy, w których organy skarbowe oraz sądy uznają, że dochodzi do powstania stałego miejsca prowadzenia działalności są bardzo podobne do opisanego powyżej przypadku. Mniej więcej tak samo wyglądają okoliczności świadczenia usług, a już dokładnie takie samo jest rozumowanie, z którego wynika, że usługi powinny być opodatkowane VAT w Polsce. Naturalnie zetknięcie się z tym podejściem jest bardzo bolesną niespodzianką dla firm, które do tej pory VAT nie doliczały, nie dostrzegając, że powstało w Polsce stałe miejsca prowadzenia działalności zagranicznego kontrahenta – stąd liczne kontrowersje i głosy krytyki jakie wzbudzają te sprawy.
Szansa na pozytywną zmianę dla polskich podatników
Znaczenie wyroku TSUE w sprawie C-333/20 dla praktyki polskiej polega na tym, że Trybunał to rozumowanie rozbija, zauważając tkwiącą w nim logiczną sprzeczność. Zgodnie bowiem z przepisami, wymogiem powstania stałego miejsca prowadzenia działalności jest posiadanie przez to miejsce wystarczającego zaplecza personalnego i technicznego, które pozwoli na odbiór i wykorzystywanie wyświadczonych na jego rzecz usług. To kluczowy warunek, w kontekście którego TSUE czyni logiczną, wręcz oczywistą uwagę że „to samo zaplecze nie może być wykorzystywane jednocześnie do świadczenia i odbioru tych samych usług” (pkt 54 uzasadnienia). Jest zatem możliwe że – w pewnych okolicznościach – zaplecze w postaci personelu i infrastruktury danej spółki tworzy stałe miejsce prowadzenia działalności innej spółki, ale to nie wystarczy jeszcze aby wystąpiło opodatkowanie. Zaplecze powinno być wystarczające do odbioru usług, ale usług świadczonych przez inny podmiot (i to usługi tego innego podmiotu są opodatkowane VAT), bowiem to samo i jedno zaplecze po prostu nie może świadczyć usług dla samego siebie. We wszystkich zatem przypadkach, kiedy organy podatkowe dopatrują się opodatkowania usług, bo są one świadczone do stałego miejsca prowadzenia działalności, ale jednocześnie twierdzą, że to dany podmiot wykonujący usługi „tworzy” zaplecze kreujące powstanie tego stałego miejsca, popełniany jest podstawowy błąd logiczny. Znaczenie omawianego wyroku TSUE polega moim zdaniem właśnie na tym, że Trybunał to zauważył i jasno wskazał. Jeśli ta konkluzja TSUE zostanie przyswojona w polskiej praktyce stosowania przepisów przez organy i sądy – a przecież powinno tak być – to czeka nas duża i bardzo pozytywna zmiana podejścia do kwestii stałego miejsca prowadzenia działalności przez zagraniczne spółki nabywające usługi w Polsce.
[1] Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 7 kwietnia 2022 r. w rumuńskiej sprawie C-333/20 (Berlin Chemie A. Menarini SRL).
Piotr Litwin, doradca podatkowy, partner w Enodo
Pozostałe aktualności
Czy zerowa akcyza może dotyczyć także produktów do zastosowań technicznych sprowadzanych z zagranicy?
Dzisiaj w Dzienniku Gazety Prawnej, Bartosz Bołtromiuk komentuje wyrok WSA w Warszawie, który uchyla restrykcyjną interpretację organów podatkowych dotyczącą stosowania zerowej stawki akcyzy.
Korzystny wpływ działalności w podatkowej grupie kapitałowej na krajowy podatek minimalny
Po wprowadzeniu nowych regulacji do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych[1], które nakładają na wielu podatników obowiązek zapłaty tzw. krajowego podatku minimalnego (uregulowanego w art. 24ca ustawo o CIT), na nowo zwrócono uwagę na korzyści, jakie niesie ze sobą podatkowa grupa kapitałowa (dalej: PGK).
Przełomowy wyrok WSA: koniec z wszczynaniem kontroli podatkowych bez zawiadomienia?
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z kwietnia br. może zakończyć praktykę wszczynania kontroli podatkowych bez wcześniejszego zawiadomienia podatnika.O tym, jakie znaczenie ma dla podatników to rozstrzygnięcie dla Infor.pl pisze Mateusz Muszyński.
Zachęcamy do przeczytania artykułu: link.
Twój kontrahent ma siedzibę w „raju podatkowym”? Możesz podlegać obowiązkom dokumentacyjnym w zakresie cen transferowych.
Uchylenie przepisów w zakresie cen transferowych dotyczących tzw. pośrednich transakcji rajowych może dawać podatnikom złudne poczucie, że ceny transferowe dotyczą jedynie transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi. Należy jednak pamiętać o przepisach dotyczących transakcji realizowanych z „podmiotami rajowymi”[1] – zarówno w kontekście identyfikacji transakcji kontrolowanych, jak i transakcji innych niż transakcje kontrolowane.
Trwają prace nad globalnym podatkiem minimalnym. Co to oznacza dla krajowych i międzynarodowych grup kapitałowych?
Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem ustawy, która wdroży w Polsce Dyrektywę[1] dotyczącą tzw. globalnego podatku minimalnego. Zgodnie z dostępnymi informacjami nowe regulacje będą obowiązywać polskie i międzynarodowe grupy kapitałowe już od 1 stycznia 2025 r. Przepisy mogą jeszcze ulec zmianie, ale nie spodziewamy się, aby te zmiany były bardzo istotne.
Lider i 4 rekomendacje: ENODO Advisors w rankingu firm doradztwa podatkowego
Świętujemy sukces w tegorocznym rankingu firm doradztwa podatkowego Rzeczpospolita! Jesteśmy dumni, że w zespole ENODO Advisors mamy najlepszych specjalistów w Polsce w najważniejszych dziedzinach prawa podatkowego.
Wdrażaj KSeF z ENODO #10. Odbiór faktury w KSeF – na co zwrócić uwagę?
W poprzednim artykule z cyklu: „Wdrażaj KSeF z Enodo” opisaliśmy zagadnienia związane z wystawianiem faktury w KSeF. Dzisiaj spojrzymy na tę kwestię z perspektywy drugiej strony transakcji – nabywcy i analizujemy najważniejsze aspekty związane z odbiorem faktury w KSeF.
Wdrażaj KSeF z ENODO #9. Wystawianie faktury w KSeF – na co zwrócić uwagę?
W poprzednim artykule pisaliśmy o korektach zmniejszających VAT. Dzisiaj przedstawimy najważniejsze kwestie związane z wystawianiem faktur, takie jak data dokumentu, jego wizualizacja oraz wprowadzenie kodu QR weryfikującego e-faktury. Odpowiemy również na pytanie, czy warto uzupełniać wszystkie fakultatywne pola struktury logicznej faktury.
Wdrażaj KSeF z ENODO #5. Ustawa o obowiązkowym KSeF – jakie zmiany weszły już w życie?
Rewolucyjne przepisy ustawy o VAT[1] wprowadzające obowiązkowy KSeF wejdą w życie od 1 lipca 2024 r. Warto jednak zwrócić uwagę, że pewne mniejsze zmiany zaczęły obowiązywać już 1 września 2023. Przyjrzymy się im w ramach tej części naszego cyklu „Wdrażaj KSeF z ENODO”.
Znamy projekt ustawy o KSeF po konsultacjach publicznych!
W środę, 15 marca został opublikowany długo oczekiwany zaktualizowany projekt ustawy o obligatoryjnym KSeF. Ministerstwo Finansów pracowało nad tym aktem prawnym od kilku miesięcy, a w międzyczasie pojawiały się zapowiedzi zmian, o których pisaliśmy tutaj: LINK. Dzisiaj już wiemy, które z nich znalazły się w najnowszej wersji projektu.
Korekta cen transferowych nie zawsze poza VAT (cz. 2)
W poprzednim artykule sygnalizowaliśmy niejednolite stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych na gruncie VAT, wynikających z płatności wyrównawczych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostosowujących poziom rentowności do poziomu rynkowego. Źródłem problemu są niejasne przesłanki opodatkowania takich płatności. Dzisiaj przedstawiamy kolejne rozstrzygnięcie dotyczące korekty dochodowości – odmienne jednak od tego, które opisywaliśmy tydzień temu.
KSeF 2024: Korzyści i wyzwania płynące z wdrożenia systemu
Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanowi przełomową zmianę w zakresie wystawiania faktur sprzedażowych i odbierania faktur zakupowych w postaci ustrukturyzowanej. Od 1 stycznia 2022 r. funkcjonuje on jako opcja fakultatywna, ale prawdopodobnie już od 1 stycznia 2024 r. zostanie wprowadzony obowiązkowo dla prawie wszystkich podatników (bez względu na wielkość). O projekcie ustawy w tym zakresie pisaliśmy tutaj, tutaj i tutaj. Dzisiaj wskażemy plusy i minusy planowanych zmian.
KSeF 2024: czas na analizę merytoryczną schemy nowej faktury!
1 grudnia 2022 r. został opublikowany projekt ustawy wprowadzającej obligatoryjny Krajowy System e-Faktur (KSeF) z dniem 1 stycznia 2024 r. (o publikacji projektu ustawy pisaliśmy już tutaj i tutaj). Od 1 stycznia 2022 r. KSeF funkcjonuje już jako opcja fakultatywna, umożliwiająca podatnikom testowanie nowego rozwiązania. Nowa formuła z jednej strony polega na łączeniu się z centralną bazą MF za pomocą interfejsowego oprogramowania, co w praktyce będzie wiązało się z koniecznością integracji używanego systemu księgowego z KSeF. Z drugiej zaś strony wprowadzony zostaje nowy format faktury (ustrukturyzowanej).
KSeF 2024: czas na opracowanie procesów poprzedzających integrację oprogramowania księgowego!
Od kilku lat mamy do czynienia z realizowanym przez resort finansów procesem digitalizacji rozliczeń podatkowych. Po wprowadzeniu JPK kolejnym krokiem jest Krajowy System e-Faktur (KSeF) umożliwiający kontrolowanie przepływu faktur wśród podatników. Podobnie jak w przypadku JPK, Ministerstwo Finansów przewidziało kilka etapów wdrażania nowego rozwiązania. Od 1 stycznia 2022 r. KSeF funkcjonuje jako opcja fakultatywna, a prawdopodobnie od 1 stycznia 2024 r. zostanie wdrożony w wersji obligatoryjnej (o projekcie ustawy w tym zakresie pisaliśmy tutaj).
KSeF 2024: uwaga na sankcje!
Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego został opublikowany projekt ustawy dotyczący obligatoryjnego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których szczegółowo omówimy kwestie wynikające z projektu. Na ten moment chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na sankcje związane z niewdrożeniem lub nieprawidłowym korzystaniem z KSeF przez podatników VAT.
Wsparcie podatkowe dla Hardis Group
ENODO w składzie: Izabela Ścierska-Kulma, Hubert Cichoń, Jarosław Józefowski i Justyna Kowalik wspólnie z Doktór Jerszyński Pietras Adwokaci i Radcowie Prawni Spółka Partnerska wspierał HARDIS GROUP w zakresie due diligence oraz przy strukturyzowaniu i innych kwestiach towarzyszących transakcji nabycia Cloudity Sp. z o.o.
MF uwzględniło nasze postulaty w Objaśnieniach podatkowych dotyczących grup VAT
Ministerstwo Finansów opublikowało długo oczekiwane Objaśnienia podatkowe w zakresie grup VAT. Projekt tego dokumentu nie rozwiązywał ówczesnych problemów, a na dodatek przyniósł kolejne wątpliwości (częściowo pisaliśmy o nich tutaj). Wydanie finalnej wersji Objaśnień zostało poprzedzone konsultacjami podatkowymi, w których wzięliśmy udział. Z satysfakcją informujemy, że wiele ze zgłoszonych przez nas w tej procedurze uwag zostało uwzględnionych. W artykule omawiamy najważniejsze z nich.
Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT
Jak sygnalizowaliśmy w naszym poprzednim artykule [link], stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych wynikających z przepływów finansowych pomiędzy konsorcjantami, w związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, jest niejednolite. Dzisiaj przestawiamy rozstrzygnięcie odmienne od tego, które opisywaliśmy tydzień temu, mimo że podjęte na gruncie zbliżonych okoliczności faktycznych.
Czy uchwała NSA rozwiąże problemy interpretacyjne dotyczące stosowania przepisów zawieszających terminy przewidziane w art. 15zzr ustawy covidowej?
W jednym z niedawnych wpisów na naszym blogu poruszaliśmy kwestię możliwego zawieszenia biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych wskutek zastosowania art. 15zzr ustawy covidowej. Okazuje się, że to zagadnienie może doczekać się rozstrzygnięcia na poziomie poszerzonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ruszamy z wakacyjną kampanią mailingową: „Prace budowlane w krajach UE - wszystko o podatkach (i nie tylko)”
Serdecznie zapraszamy do zapisów na bezpłatny cykl e-biuletynów poświęconych prawno-podatkowym aspektom prac budowlanych w innych krajach Unii Europejskiej.
Związek usługi budowlanej z nieruchomością a miejsce opodatkowania VAT
W naszym ostatnim artykule zasygnalizowaliśmy trudności związane z ustaleniem miejsca świadczenia usług. Dzisiaj przedstawiamy praktyczne wskazówki pomocne w ustaleniu związku usługi z nieruchomością, a w konsekwencji miejsca opodatkowania VAT.
Nowa specjalizacja w Enodo Advisors - poszerzamy naszą praktykę o sprawy z zakresu prawa akcyzowego
Rozwijamy naszą praktykę o sprawy z zakresu akcyzy, ceł, opłat produktowych oraz regulacji powiązanych z wyrobami akcyzowymi, w tym m.in. prawa energetycznego, monitorowania przewozu (SENT), zapasów paliw, obrotu alkoholem i napojami alkoholowymi!
Ruszamy z kampanią mailingową: „WHT 2022 w 8 tygodni!”
Serdecznie zapraszamy do zapisów na bezpłatny cykl newsletterów poświęconych podatkowi u źródła (WHT).
Ulepszania Polskiego Ładu ciąg dalszy. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o PIT
Uchwalona 27 stycznia br. nowelizacja[1] przewiduje m.in. wdrożenie mechanizmu zaniechania poboru zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych znanego już z budzącego wiele kontrowersji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. Czy ustawa ostatecznie zniweluje wątpliwości powstające u płatników rozliczających wynagrodzenia swoich pracowników?
Interpretacja ogólna MF: zwolnienie jest, ale nie wiadomo kto może z niego skorzystać
Minister Finansów potwierdził[1], że przewidziane w ustawie o CIT zwolnienie z opodatkowania dywidendy otrzymywanej przez spółki (tzw. parent-subsidiary) może być stosowane także do dywidend wypłacanych przez spółki jawne i komandytowe. Niestety nadal pozostają wątpliwości co do tego, w jaki sposób ustalić grono podatników uprawnionych do zwolnienia.
Onkoodpowiedzialni: listopad pod znakiem problemów zdrowotnych mężczyzn
Kolejna odsłona akcji #ONKOODPOWIEDZIALNI, którą dumnie wspieramy jako partnerzy tego przedsięwzięcia, poświęcona jest profilaktyce, diagnostyce i leczeniu raka gruczołu krokowego i raka jąder.
Ceny transferowe a COVID-19: co dalej z APA?
W poprzednim artykule przedstawiliśmy Rekomendacje FCT w zakresie alokacji strat oraz kosztów nadzwyczajnych, a także traktowania wsparcia antykryzysowego. Kolejnym istotnym tematem, z którym muszą zmierzyć się polscy podatnicy, jest kwestia aktualności uprzednich porozumień cenowych (APA) w czasach pandemii COVID-19. W niniejszym artykule przedstawiamy główne wnioski dotyczące tego tematu wynikające z prac Forum Cen Transferowych, działającego przy Ministerstwie Finansów.
Kolejne zmiany w przepisach o cenach transferowych – projekt ustawy w Sejmie!
Polski Ład to wciąż gorący temat, również w obszarze cen transferowych! Ostatnio w dwóch artykułach na naszej stronie internetowej opisywaliśmy pozytywne i negatywne dla polskich podatników propozycje zmian w przepisach dotyczących cen transferowych. Artykuły te były oparte o projekt zmian w przepisach o cenach transferowych, który trafiły do prekonsultacji. Dzisiaj wiemy już jak wygląd projekt przepisów, który trafił do Sejmu.
Webinarium: VAT a kary umowne i odszkodowania w branży budowlanej
Serdecznie zapraszamy na bezpłatne szkolenie poświęcone tematyce opodatkowania VAT-em kar umownych i odszkodowań w branży budowlanej. Z naszych obserwacji wynika, że zagadnienie to budzi wiele wątpliwości i praktycznych problemów, dlatego w trakcie spotkania omówimy nie tylko aspekty prawne, ale przede wszystkim skoncentrujemy się praktycznych przypadkach.
Komu opłaca się pozostanie w spółce komandytowej – cz. 2
Objęcie spółki komandytowej opodatkowaniem CIT spowodowało ożywiony ruch na rynku restrukturyzacji spółek komandytowych (o zmianach pisaliśmy w I cz. artykułu). Wielu wspólników z obawy przed podwójnym opodatkowaniem zysków wypracowanych przez spółkę, stara się zrestrukturyzować swoją działalność. Są jednak i tacy, dla których optymalnym rozwiązaniem może okazać się kontynuacja działalności w dotychczasowej formie.
Webinarium: STRATEGIA PODATKOWA 2021. Jak się przygotować?
Serdecznie zapraszamy na webinarium poświęcone sporządzaniu i publikowaniu informacji o realizowanej strategii podatkowej. Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia br. nałożyły na dużych podatników obowiązek raportowania, i to już za ubiegły, tj. 2020 rok.
Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.
W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.
Mniej luk i niejasności w mechanizmie split payment w projekcie SLIM VAT
28 października do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe[1] (znany jako SLIM VAT), który zawiera rozwiązania doprecyzowujące i uzupełniające mechanizm podzielonej płatności (MPP).
Konfiskata prewencyjna: udowodnij własną „niewinność”
Jak wynika z pierwszej części artykułu o konfiskacie prewencyjnej, planowane rozwiązanie z jednej strony wpisuje się w pewien trend zmian w przepisach karnych i karno-skarbowych, stanowiąc niejako domknięcie systemu konfiskaty. Z drugiej strony, ten nowy instrument mający przeciwdziałać ukrywaniu majątku pochodzącego z przestępstwa, może zawierać rozwiązania, które będą trudne do pogodzenia z podstawowymi zasadami praworządności oraz standardami ochrony podstawowych praw i wolności konstytucyjnych jednostki.
SLIM VAT: nowe zasady ujmowania faktur korygujących
Jednym z rozwiązań upraszczających rozliczenia VAT w projekcie SLIM VAT[1] jest zmiana zasad ujmowania faktur korygujących zmniejszających oraz wprowadzenie do ustawy zasad ujmowania korekt zwiększających.
Uprzednie porozumienia cenowe (APA) – najnowsze statystyki
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno statystyki dotyczące procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych – APA.