
Zdaniem resortu finansów podstawą do zastosowania podwyższonych KUP jest wyłącznie wynagrodzenie za przekazanie praw autorskich do utworu (korzystającego z ochrony prawa autorskiego), który może powstać w rezultacie twórczej działalności wykonywanej w ramach umowy o pracę, zlecenia lub dzieła.
Z interpretacji wynika, że możliwość skorzystania z podwyższonych KUP w przypadku, gdy działalność twórcza wykonywana jest przez pracownika, zależy od tego czy:
- w ramach stosunku pracy powstał utwór będący przedmiotem prawa autorskiego (wskazano przy tym, że utwór np. kod programu nie musi być ukończony) oraz nastąpiło przeniesienie prawa do tego utworu na pracodawcę;
- strony dysponują obiektywnymi dowodami potwierdzającymi stworzenie przez pracownika takiego utworu (dowodem takim może być oświadczenie potwierdzające, że twórcza praca została wykonana oraz jaki utwór powstał);
- honorarium autora za stworzenie utworu zostało wyraźnie wyodrębnione od innych składników wynagrodzenia pracownika – twórcy.
MF podkreśla, że podwyższone KUP mogą być stosowane wyłącznie do honorarium autorskiego, a nie do całego wynagrodzenia ze stosunku pracy. Z interpretacji wynika jednak również, że pracodawca przy wypłacie honorarium autorskiego może zastosować podwyższone KUP, gdy wypłata następuje przed powstaniem utworu (takie rozliczenie powinno być jednak przewidziane w umowie lub regulacjach wewnętrznych firmy). Podwyższone KUP można także uwzględniać przy wypłacie wynagrodzenia za miesiąc, w którym pracownik (lub zleceniobiorca) przebywał na urlopie czy pozostawał na zwolnieniu lekarskim.
Co najważniejsze, doprecyzowano także sposób dokumentowania wysokości honorarium należnego pracownikowi. MF wskazał, że umowa między pracodawcą i twórcą może wprost wskazywać kwotę honorarium za dany utwór lub przewidywać zasadę procentowego określania honorarium w stosunku do ogólnej kwoty wynagrodzenia (koniecznie w powiązaniu z konkretnym utworem).
Zgodnie z interpretacją, wysokość honorarium może także być określane na podstawie ewidencji czasu pracy. W tym wypadku jednak konieczne jest aby:
- twórca rejestrował czas pracy poświęcany na tworzenie konkretnych utworów;
- pracodawca zatwierdzał/akceptował taką ewidencję;
- wszystkie utwory (nie tylko przykładowe) tworzone przez twórcę, o których mowa w ewidencji były również rejestrowane lub utrwalane.
[1] Interpretacja ogólna przepisów prawa podatkowego DD3.8201.1.2018 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2020 r., poz. 107).
Izabela Ścierska-Kulma
Szczepan Ekstowicz