Wydarzenia i aktualności

Zwrot VAT w czasach pandemii

W związku z obowiązującym w Polsce stanem zagrożenia epidemicznego, a następnie stanem epidemii, od ponad dwóch miesięcy rząd wprowadza kolejne rozwiązania mające na celu wsparcie przedsiębiorców poszkodowanych przez ograniczenia w prowadzeniu  działalności gospodarczej. Dotychczas wdrożone rozwiązania z zakresu prawa podatkowego polegają m.in. na odraczaniu terminów: składania  wybranych informacji i deklaracji, płatności niektórych zobowiązań.  Specjalne regulacje przewidują także przesuwanie terminów wejścia w życie nowych przepisów.

Od początku prac nad rozwiązaniami antykryzysowymi przedsiębiorcy wskazywali, że rozwiązaniem, które wielu z nich pomogłoby zachować płynność finansową, byłoby przyśpieszenie zwrotów podatku VAT. Jak do tej pory, przynajmniej w sposób sformalizowany, takie rozwiązanie nie zostało wprowadzone.

Gminy z tarczą czy na tarczy?

Gminy stopniowo dołączają do grona podmiotów wspierających przedsiębiorców dotkniętych konsekwencjami ekonomicznymi COVID-19. Ustawa antykryzysowa w ramach pomocy publicznej umożliwia samorządom wprowadzenie ulg poprzez zwolnienia z płatności lub przedłużenie terminu płatności rat podatku od nieruchomości. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że proponowane uchwały rad gmin mogą się od siebie dość istotnie różnić – warunkami skorzystania z ulg czy wymogami formalnymi. 

Interaktywny formularz TPR-C dostępny na Portalu Podatkowym

Na Portalu Podatkowym został opublikowany formularz interaktywny dotyczący informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (formularz TPR-C). Najnowsza wersja dokumentu zawiera istotne zmiany wprowadzone do formularza testowego, będące wynikiem publicznych konsultacji podatkowych przeprowadzonych w październiku 2019 roku.

Tarcza antykryzysowa – rozwiązania podatkowe

Rząd przyjął projekt ustawy i rozporządzenia, które mają pomóc przedsiębiorcom w związku z pandemią COVID-19. Projekty przewidują rozwiązania dotyczące podatków i składek ZUS.

Wytyczne OECD dla transakcji finansowych

W dniu 11 lutego 2020 r. zostały opublikowane Wytyczne OECD w sprawie cen transferowych dla transakcji finansowych. Publikacja raportu, poświęconego jednemu z trudniejszych obszarów w zakresie cen transferowych, była poprzedzona intensywną debatą i długo wyczekiwana przez administrację skarbową oraz przedsiębiorców. 

„Biała lista” i split payment: płatność na rachunek podmiotu innego niż sprzedawca nie wyłącza wydatków z KUP

Po wprowadzeniu dotkliwych przepisów sankcyjnych związanych z „białą listą” podatników VAT i obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności niepewny był zakres zastosowania sankcji. Wątpliwość budziło w szczególności, czy dokonanie płatności na rachunek podmiotu trzeciego (wykazanego na białej liście i przy zastosowaniu split payment) może rodzić ryzyko sankcji w postaci ograniczenia możliwości ujęcia wydatku w kosztach uzyskania przychodów. Ostrożni podatnicy rozważali składanie zawiadomień o dokonaniu płatności na rachunek podmiotu trzeciego nawet w przypadku, gdy rachunek był wykazany na białej liście.