

10.11.2020 Pułapki podatkowe przy walce z konfiskatą in rem
Konfiskata prewencyjna może stać się ostrzem skierowanym także przeciwko uczciwym obywatelom, jeśli będzie wykorzystywana w sposób odmienny od celu przyświecającego jej wprowadzeniu.

Niestety, ale w praktyce takie sytuacje się zdarzają. Przykładowo na gruncie podatków, organy podatkowe aby naprawić swoją opieszałość w prowadzeniu postępowań podatkowych doprowadzają do instrumentalnego wszczynania postępowań karnych skarbowych wyłącznie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia. To znaczy, że aby nie dopuścić do przedawnienia zobowiązania podatkowego organy władzy publicznej próbują z podatników zrobić przestępców skarbowych. Broniąc się przed konfiskatą in rem niestety należy pamiętać o tym, że można wpaść w szereg pułapek podatkowych skutkujących sankcyjnym opodatkowaniem.
Poniżej kilka przykładowych instrumentów, które mogą zostać wykorzystane przez fiskusa w przypadku ekspozycji podatnika na zdarzenia niezaraportowane lub niewłaściwie zaraportowane organom podatkowym.
Nieujawnione źródła dochodu
Właściciel podczas obrony przed konfiskatą powołuje się na uzyskanie dochodów z legalnych źródeł, które nie znajdują odzwierciedlenia w jego deklaracjach podatkowych na gruncie PIT. W przypadku zawiadomienia organów podatkowych podatnik może zostać narażony na postępowanie, którego finałem jest ryczałtowe opodatkowanie nadwyżki jego wydatków nad przychodami (dochodami) ujawnionymi według stawki podatkowej wynoszącej aż 75%. W takim przypadku należy liczyć się również z konsekwencjami karnymi-skarbowymi związanymi z nieujawnieniem lub zaniżeniem podstawy opodatkowania.
Darowizna – niezaraportowana
Obrona przed konfiskatą może również pójść w kierunku wykazania faktu otrzymania darowizny lub spadku. Chodzi o sytuację, w której czynność taka nie została zgłoszona do US w nieprzekraczalnym i nieprzywracalnym terminie 6 miesięcy oraz kiedy środki pieniężne nie zostały udokumentowane dowodem przekazania na rachunek bankowy. Może to doprowadzić do wymiaru podatku od spadków i darowizn, który będzie uzależniony od stopnia pokrewieństwa pomiędzy darczyńcą/spadkodawcą, a obdarowanym/spadkobiercą. Upraszczając konsekwencje z tym związane, opodatkowanie może nastąpić na poziomie od 3% do 20%, w tym z zastosowaniem sankcyjnej stawki 20%. Wstecznie nie istnieje niestety możliwość, aby skorzystać ze zwolnienia od podatku dla tzw. grupy 0.
Pożyczka
Powołanie się na fakt udzielenia pożyczki, w tym pożyczki od członka najbliższej rodziny, może mieć konsekwencje w postępowaniu dotyczącym konfiskaty in rem. Natomiast jeżeli nie złożono deklaracji i nie zapłacono podatku, a w przypadku członka najbliżej rodziny również odpowiednio nie udokumentowano faktu udzielenia pożyczki, możliwe jest zastosowanie sankcyjnej stawki PCC. W przypadku powołania się przed organem podatkowym na ten fakt podatek PCC wyniesie 20% od udzielonej pożyczki.
Andrzej Wapowski, Radca prawny, Senior Associate w ENODO Advisors.
Pozostałe aktualności
Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.
W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.

Mniej luk i niejasności w mechanizmie split payment w projekcie SLIM VAT
28 października do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe[1] (znany jako SLIM VAT), który zawiera rozwiązania doprecyzowujące i uzupełniające mechanizm podzielonej płatności (MPP).

Konfiskata prewencyjna: udowodnij własną „niewinność”
Jak wynika z pierwszej części artykułu o konfiskacie prewencyjnej, planowane rozwiązanie z jednej strony wpisuje się w pewien trend zmian w przepisach karnych i karno-skarbowych, stanowiąc niejako domknięcie systemu konfiskaty. Z drugiej strony, ten nowy instrument mający przeciwdziałać ukrywaniu majątku pochodzącego z przestępstwa, może zawierać rozwiązania, które będą trudne do pogodzenia z podstawowymi zasadami praworządności oraz standardami ochrony podstawowych praw i wolności konstytucyjnych jednostki.

SLIM VAT: nowe zasady ujmowania faktur korygujących
Jednym z rozwiązań upraszczających rozliczenia VAT w projekcie SLIM VAT[1] jest zmiana zasad ujmowania faktur korygujących zmniejszających oraz wprowadzenie do ustawy zasad ujmowania korekt zwiększających.

Uprzednie porozumienia cenowe (APA) – najnowsze statystyki
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno statystyki dotyczące procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych – APA.
