
Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy wprowadzającej SLIM VAT 3 trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych, które potrwają do 26 sierpnia br.
O projektowanych rozwiązaniach informowaliśmy w naszym artykule z lutego br., w toku pre-konsultacji dotyczących propozycji i kierunków zmian w zakresie uproszczeń rozliczania VAT (link).
Rozpoczęte właśnie konsultacje to kontynuacja podjętych wówczas prac legislacyjnych, po analizie uwag i postulatów zgłoszonych Ministerstwu w ramach przeprowadzonych pre-konsultacji. Uwagi dotyczyły przede wszystkim zmian w zakresie sankcji VAT oraz doprecyzowania zasad stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej.
Co się zmieni?
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w m.in. w następujących obszarach:
1. Podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika.
Proponuje się zwiększenie limitu wartości sprzedaży uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika z obecnych 1 200 000 euro do 2 000 000 euro (wraz z kwotą podatku). W rezultacie, więcej podatników zyska prawo do stosowania metody kasowej oraz kwartalnego rozliczania VAT.
2. Zniesienie wymogu posiadania faktury dokumentującej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego.
Zmiana w tym zakresie zakłada rezygnację z wymogu otrzymania faktury dotyczącej WNT w terminie 3 miesięcy o końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy – jako formalnego warunku odliczenia podatku naliczonego z tytułu tej transakcji. W praktyce oznacza to, że podatnicy nie będą już musieli monitorować terminu otrzymania faktury od kontrahenta, dla potrzeb prawidłowego ujęcia VAT naliczonego z tytułu WNT.
3. Uproszczenie zasad korygowania WDT.
W przypadku otrzymania z opóźnieniem wymaganych dokumentów potwierdzających WDT uprawniających do zastosowania stawki 0%, projektowane przepisy przewidują korygowanie tej transakcji w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Aktualnie korekty z tego tytułu dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym dostawa została dokonana, co w praktyce powodowało szereg wątpliwości w sytuacji, gdy ww. okresy rozliczeniowe były różne.
4. Uregulowanie zasad przeliczania kursów walutowych dla faktur korygujących.
Projekt przewiduje wprost w ustawie zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej – aktualnie zasady te wynikają wyłącznie z ugruntowanej linii interpretacyjnej.
Ponadto proponowane rozwiązania mają w założeniu uprościć dotychczasową praktykę w tym zakresie. Zgodnie z propozycją w projekcie ustawy, podatnik będzie stosował kurs przeliczenia waluty obcej w fakturze korygującej, zastosowany do pierwotnego przeliczenia, bez względu na przyczynę i skutek korekty.
5. Uproszczenie w zakresie fakturowania.
Proponuje się zniesienie obowiązku wystawienia faktury zaliczkowej, jeżeli podatnik otrzyma całość lub część zapłaty z tytułu tej zaliczki w tym samym miesiącu, w którym dokonał czynności, na poczet których tę zapłatę otrzymał. Chodzi o sytuację, gdy obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki i dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług powstaje w tym samym okresie rozliczeniowym. Wtedy podatnik będzie mógł wystawić jedną fakturę rozliczeniową uwzględniającą całość dokonanej dostawy towarów lub świadczenia usług (łącznie z kwotą otrzymanej zaliczki lub zaliczek).
6. Obniżenie wysokości sankcji VAT.
Projektowane przepisy przewidują umożliwienie organom podatkowym ustalanie sankcji VAT w sposób zindywidualizowany, uwzględniający konkretne okoliczności danej sprawy. Zmiana ta ma na celu realizację wyroku TSUE w sprawie C-935/19, w którym Trybunał zakwestionował obowiązujące w Polsce rozwiązania w zakresie 20% sankcji, w związku z jej automatycznym stosowaniem (tj. bez możliwości jej obniżenia przy uwzględnieniu charakteru i wagi naruszenia). W rezultacie dotychczasowa wysokość sankcji będzie potencjalnie najwyższą.
7. Zwiększenie progu kwotowego dla zaokrąglenia wskaźnika proporcji do 100%.
Projektowana zmiana polega na zwiększeniu z obecnych 500 zł do 10 000 zł kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła 98%. Niewątpliwie przyczyni się to do ograniczenia ilości korekt deklaracji VAT wynikających ze zmiany wskaźnika proporcji.
Ponadto proponuje się wprowadzenie opcji rezygnacji z dokonania korekty, jeżeli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punkty procentowe oraz w przypadku, gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna, a podatek naliczony niepodlegający odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 000 zł.
8. Konsolidacja i ujednolicenie wiążących informacji (WIS, WIT, WIP i WIA).
Zmiana w tym zakresie polega na wyznaczeniu Dyrektora KIS jako organu właściwego do wydawania WIT, WIP i WIA w ramach I instancji oraz rozpatrywania spraw odwoławczych w ramach II instancji. Aktualnie organ ten jest właściwy jedynie w zakresie WIS, co w założeniu ma zapewnić jednolitość wiążących informacji w skali kraju. Dodatkowo proponuje się zniesienie opłaty za wydanie WIS.
9. Liberalizacja warunków szybszego zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych.
Projekt przewiduje również liberalizację części warunków wprowadzonych z początkiem stycznia br. związanych z 15-dniowym terminem zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych.
10. Rozszerzenie zakresu zwolnienia z VAT dla usług zarządzania funduszami.
Projekt przewiduje wprowadzenie zwolnienia z VAT dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w innych państwach członkowskich UE. Obecnie zwolnieniu z VAT podlegają wyłącznie usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w Polsce.
Od kiedy zmiany?
Proponowany termin wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2023 r. (z pewnymi wyjątkami wskazanymi w projekcie).
Termin ten uległ więc przesunięciu – pierwotnie zakładano, że planowane rozwiązania zaczną obowiązywać jeszcze w ostatnim kwartale 2022 r., z uwagi na ich korzystny charakter dla podatników. Tak wynikało z materiałów dotyczących propozycji i kierunków zmian, udostępnionych w ramach pre-konsultacji.
Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług.