

18.10.2019 Zerowa stawka VAT: Czy oszustwa poza Unią mogą szkodzić eksporterowi unijnemu?

Najnowszy, niezwykle interesujący wyrok TSUE w sprawie Unitel Sp. z o.o. (C-653/18) dotyczy stosowania 0% stawki VAT w eksporcie towarów. Zapadł on w sprawie polskiej firmy sprzedającej telefony komórkowe na Ukrainę do firm które, jak się okazało, nie były prawdziwymi nabywcami – jak wynika z uzasadnienia wyroku, były to podmioty podstawione uczestniczące w praktykach mających charakter oszustwa (jego dokładny charakter nie jest wyjaśniony – zresztą TSUE wskazał że sąd polski rozpatrujący sprawę powinien zbadać, czy oszustwo nie narażało unijnego rynku wewnętrznego). Organy skarbowe stwierdziły, że w takiej sytuacji sprzedawca nie ma prawa do stawki 0% dla eksportu i zażądały 23% VAT. TSUE natomiast uznał, że generalnie stawka 0% może być stosowana, jeśli dostawa naprawdę nastąpiła, chociaż w rzeczywistości nabywcami były inne podmioty.
Co jest także warte podkreślenia na kanwie wyroku Unitel to inne spojrzenie TSUE na konsekwencje sytuacji, w której do rzeczywistej dostawy w ramach eksportu jednak nie doszło. Polskie organy po prostu odmówiły stosowania stawki 0% i zażądały 23% VAT. Tymczasem TSUE jasno wskazał, że w razie braku rzeczywistej dostawy opodatkowanie VAT po prostu nie wystąpi.
Takie stanowisko TSUE prowadzi do wniosku, że wymierzenie VAT według stawki 23% VAT jest nieuprawnione, chyba że zachodzą przesłanki do zastosowania art. 108 ustawy o VAT. Ten przepis o charakterze sankcyjnym powoduje że każdy kto wykazał VAT na fakturze jest zobowiązany do jego zapłaty, nawet jeśli nie doszło do rzeczywistej transakcji. W przypadku eksportu co do zasady takiej sytuacji jednak nie będzie, bowiem eksporterzy wystawiają standardowo faktury bez wykazanego VAT. Z drugiej jednak strony, jak wskazał TSUE, negatywną konsekwencją braku rzeczywistej dostawy powinna być odmowa prawa do odliczenia VAT przy nabyciu towarów, które następnie nie posłużyły działalności gospodarczej.
Pozostałe aktualności
Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.
W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.

Mniej luk i niejasności w mechanizmie split payment w projekcie SLIM VAT
28 października do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe[1] (znany jako SLIM VAT), który zawiera rozwiązania doprecyzowujące i uzupełniające mechanizm podzielonej płatności (MPP).

Konfiskata prewencyjna: udowodnij własną „niewinność”
Jak wynika z pierwszej części artykułu o konfiskacie prewencyjnej, planowane rozwiązanie z jednej strony wpisuje się w pewien trend zmian w przepisach karnych i karno-skarbowych, stanowiąc niejako domknięcie systemu konfiskaty. Z drugiej strony, ten nowy instrument mający przeciwdziałać ukrywaniu majątku pochodzącego z przestępstwa, może zawierać rozwiązania, które będą trudne do pogodzenia z podstawowymi zasadami praworządności oraz standardami ochrony podstawowych praw i wolności konstytucyjnych jednostki.

SLIM VAT: nowe zasady ujmowania faktur korygujących
Jednym z rozwiązań upraszczających rozliczenia VAT w projekcie SLIM VAT[1] jest zmiana zasad ujmowania faktur korygujących zmniejszających oraz wprowadzenie do ustawy zasad ujmowania korekt zwiększających.

Uprzednie porozumienia cenowe (APA) – najnowsze statystyki
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno statystyki dotyczące procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych – APA.
