Wydarzenia i aktualności

Komu opłaca się pozostanie w spółce komandytowej, cz. 1

Objęcie spółki komandytowej opodatkowaniem CIT spowodowało ożywiony ruch „na rynku restrukturyzacji spółek komandytowych”. Wielu wspólników z obawy przed podwójnym opodatkowaniem zysków wypracowanych przez spółkę stara się zrestrukturyzować swoją działalność. Są jednak podatnicy, dla których zmiana przepisów oznacza efektywne obniżenie podatków.

Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.

W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.

Nowe ograniczenie w rozliczaniu strat

Jedną z fundamentalnych zasad obowiązujących na gruncie podatku CIT jest możliwość odliczenia przez podatnika straty podatkowej poniesionej w latach ubiegłych od jego bieżącego dochodu. Od 1 stycznia 2021 r. ta zasada doznała istotnego ograniczenia w odniesieniu do podatników podejmujących niektóre działania restrukturyzacyjne. Jest to kolejny przykład wprowadzania regulacji, których celem jest walka z unikaniem opodatkowania. Niestety brak precyzji w formułowaniu przepisów powoduje wątpliwości, które mogą być  problemem, także dla podatników zawierających całkowicie uzasadnione biznesowo transakcje.

Ceny transferowe, cz. 1 – rozliczenia za 2020 r.

Podatnicy, którzy złożyli dokumentację cen transferowych za rok 2019, ledwo złapali oddech, a już powinni przeanalizować transakcje realizowane z podmiotami powiązanymi, aby dobrze przygotować się do wypełnienia bardziej rygorystycznych wymogów i to przy uwzględnieniu skutków gospodarczych wywołanych pandemią COVID-19.

Nowe zasady opodatkowania najmu w ramach działalności gospodarczej

Nowy rok przyniósł zmiany, a raczej nowe możliwości w zakresie opodatkowania PIT wynajmu nieruchomości w ramach działalności gospodarczej. Do końca 2020 roku podlegał on opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, według skali podatkowej lub według stawki liniowej. Od 2021 roku przedsiębiorcy zyskali dodatkową możliwość wyboru innej, często korzystniejszej dla nich, formy opodatkowania, a mianowicie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Od stycznia 2021 r. rozliczenie podatku w formie ryczałtu jest dostępne zarówno dla osób fizycznych rozporządzających swoim prywatnym majątkiem, jak i dla tych, którzy wynajmują np. mieszkania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotychczas takie rozwiązanie zarezerwowane było jedynie dla osób, zajmujących się wynajmem okazjonalnie, rozporządzających swoim prywatnym majątkiem, stąd zwykło się nazywać taki najem „najmem prywatnym”.

Najważniejsze zmiany w opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Od 1 stycznia br. niemal wszyscy przedsiębiorcy, w tym wykonujący wolne zawody, mogą skorzystać z uproszczonego opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zmniejszeniu ulegała także wysokość niektórych stawek ryczałtu. Komu zatem opłaca się przejść na tę formę opodatkowania od 2021 r.?

Przekształcenie spółki komandytowej a przychód z niepodzielonych zysków

W związku z wejściem w życie przepisów obejmujących podatkiem CIT spółki komandytowe, część podatników rozważa przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną w celu zachowania jednokrotnego opodatkowania dochodów. Nie wszyscy są jednak świadomi, że przekształcenie spółki komandytowej posiadającej status podatnika CIT w spółkę jawną może wiązać się z powstaniem po stronie wspólników przychodu z niepodzielonych zysków.

CIT 2021: przeciwdziałanie optymalizacji z wykorzystaniem struktur hybrydowych

Zgodnie z wieloletnią tradycją, 1 stycznia nowego roku wiąże się z licznymi zmianami przepisów podatkowych. W tym roku jedną z nich jest wejście w życie przepisów rozdziału 3a ustawy CIT – regulacji mającej na celu przeciwdziałanie optymalizacji z wykorzystaniem struktur hybrydowych, tj. podmiotów i zdarzeń, które dla celów podatkowych są traktowane odmiennie przez różne państwa.  Przepisy te stanowią implementację dyrektywy ATAD 2, służącej harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w zakresie przeciwdziałania tego typu optymalizacjom.